DİKKATİ ARTTIRMANIN YOLLARI

26.03.2019 584

DİKKATİ ARTTIRMANIN YOLLARI

Okulda birçok öğrenci dikkat eksikliğinden kaynaklı olarak başarısız olduğunu düşünür. Dersi dinlerken bir anda koptuğunu sonra da toparlayamadığını söyler. Öğrenci ders çalışırken de aynı sıkıntı peşindedir. Oysa okul hayatımızda başarılı olabilmek için bir takım kurallara ya da durumlara uyum sağlamak zorundayız

 Okul başarısı için program dahilinde düzenli çalışılmalıdır.

Dersi çok dikkatli dinlemeli,

Ders esnasında gerekli notları tutmalı,

Dersten önce derse hazırlık yapılmalı

 Dersten sonra tekrar yapılmalı

  Ancak bazen yukarıda bu saydıklarımızda istediğimiz sonuçlara ulaşmamıza yeterli olmaz. Başarının artırılması için aynı zamanda çalışmamızı verimli kılmakta son derece önemlidir. Bunun içinde kişinin ders çalışma esnasında motivasyonunun yüksek olması, başka şeyler düşünmemesi ya da başka işlerle uğraşmaması gerekmektedir. Çünkü; düzene koyulmamış kitaplar, çalışma masasının üzerinde duran cep telefonu, gürültü, televizyon, bilgisayar gibi birçok unsur dikkat eksikliğine neden olabilmektedir. Ders çalışma şeklimizde bunu tetikleyebilir. Aynı anda birçok dersi çalışmak yerine, dersleri azar azar bir sıraya koyarak başlamak, arada küçük molalar verecek şekilde bir çalışma düzeni oturtmak önceliğimizdir. Daha sonrasında çalışma odamızın ve çalışma masamızın çalışma şartlarına uygun, dikkat dağıtmayacak şekilde düzenlenmesi gerekir. Bunun için ortadan televizyon, bilgisayar, cep telefonu gibi dikkat dağıtıcı unsurların kaldırılmasını sağlamalıyız.

Pek çok öğrencinin yaptığı ve çok önemli olan bir hatadan bahsetmek istiyoruz. Bildiği konu üzerinde yoğunlaşmak, bilmediklerini es geçmek….Öğrenci bildiği, başarılı olduğu konuyu tekrar tekrar çalışır. Çünkü anlar ve konuyla ilgili tüm soruları çözer.  Ama bu arada bilmediği veya anlamakta güçlük çektiği konulara hiç bakmaz çünkü yapamıyor olmak onu sıkar. Sonuç olarak, ders başında geçirdiği süre bildiği konunun tekrarından öteye geçemez. Oysaki sınavda yapabildikleri kadar yapamadıkları da puanını belirleyecektir ve o eksik bıraktığı yerin üstüne yeni bilgileri ekleyemeyeceği için bilmediği konular artacaktır.

Dikkatini toplamakta güçlük çeken öğrenci, öğretmen ders anlatırken zaman zaman dersten kopar ve anlatılanları dinleyemez. Onun bu kopma anlarının etkisiyle de kafada konu bütünlüğü oluşamadığı için, öğrenci konuyu anladığını zannetse dahi, o konunun sorularını çözemez. Bunun en pratik, geçerli ve olumlu sonuç alınmasına yol açan yöntemi, anlatılacak olan konuya çalışarak derse gitmektir. Derse böyle ön hazırlıkla gidilmesi durumunda, öğrenci ders anında dinleyemediği noktaları hemen kendi bilgisi ile kapatarak, konu bütünlüğünün bozulmasını engellemiş olacak ve konuyu da kavrayacak duruma gelecektir. Öğrencilerin dikkatini arttıran diğer önemli bir etken de, plan ve program yaparak çalışmaktır. Beyin bir sonraki hamleyi göremez ise kişi aşırı strese kapılır ve bu da dikkat dağılmasına yol açar. Bu nedenle dikkati yükseltmenin en pratik ve kısa yollarından biri, plan ve programa uygun halde çalışmaktır.

Bugün stres anında salgılanan noradrenalinin, öğrencilerin dikkatlerinin artmasındaki etkisi bilim çevreleri tarafından kabul edilmektedir. Bu nedenle belirli bir düzeydeki stres, öğrencilerin ders ve sınav başarıları açısından gerekli olan bir unsurdur. Öğrenci, az miktarda da olsa başaramayacağından korkmalı ve noradrenalin salgılamalı ki dikkatinde artışlar olabilsin. Noradrenalin aynı zamanda öğrenciye sorulara karşı meydan okuma gücü vermek gibi artı bir fonksiyon daha kazandırmaktadır.

Unutulmamalıdır ki dikkat, alıştırmalarla kazanılan ve geliştirilen bir özelliktir;

Odaklanın

Konuya önceden biraz çalışın

Not alın

Programlayın, son dakikaya bırakmayın

 Ortamınızı düzenleyin

Çalışırken kısa aralar verin

Sonrasında kendinizi ödüllendirin

Sistemli tekrar yapın

 

Velilere son not:  Çocuğun ders başarısındaki düşüşü karşısında, ona karşı olumsuz bir duruş sergilemek, onu hep eleştirmek, öfkeye kapılmak, çocuğun dikkat ve konsantrasyonunu tamamen bozmaktadır. Dikkat sorunu yaşayan çocuklarda öncelikle, özgüven veren ve onun kendi benliğine olan saygısını arttıracak davranışları ortaya koymak gerekir.